Genom att mäta din internetanslutning får du en bättre förståelse för hurdan kvalitet på anslutningen du får i din operatörs nät. Denna information kan du sedan jämföra exempelvis med ditt abonnemangsavtal. Du får också information om hur internetanslutningen påverkar funktionen hos de tjänster du använder och om den räcker för dina behov.
Nedladdningshastigheten, dvs. download-hastigheten, definierar den hastighet med vilken exempelvis programvaruuppdateringar eller videobild laddas ner från nätet till din dator. Sändningshastigheten, dvs. upload-hastigheten, i sin tur definierar motsvarande hastighet i den andra riktningen, exempelvis när du laddar upp säkerhetskopior av fotografier på nätet. Fördröjningen anger hur lång tid det tar för information att förflyttas från din enhet till nätet och tillbaka. Lång fördröjning syns exempelvis när man spelar via nätet genom att spelfiguren reagerar långsamt på kommandon.
Bitmätaren.fi är en tjänst som tillhandahålls av en myndighet, som är tillförlitlig och oberoende av leverantörer av internetanslutningar. Utöver tekniska mätresultat erbjuder Bitmätaren.fi också information om hur den anslutning som mätts lämpar sig för just dina användningsändamål. För fasta anslutningar erbjuder tjänsten också möjlighet till långvarigare kvalitetsundersökningar, som andra tjänster för mätning av internethastigheten inte erbjuder. Läs mer i avsnittet om kvalitetsundersökningar.
Hastigheten kan variera avsevärt under en mätning som pågår några sekunder. Tjänsten Bitmätaren.fi anger den genomsnittliga hastigheten under mätningen. Andra motsvarande tjänster kan dock ange resultaten även på andra grunder; t.ex. enligt den högsta hastighet som uppnåtts endast under en bråkdel av en sekund. Under mätningen kontaktar tjänsten mätservern på nätet. Placeringen av mätservern påverkar också resultatet. Bitmätaren.fi är placerad så att anslutningen till servern är lika bra i Finland oberoende av den operatör du använt.
Den mobila enhetens funktioner använder det nätverk som erbjuder den bästa förbindelsen. Därför kan enheten visa 5G, dvs. enheten är inom området för ett 5G-nät, men mätningen i Bitmätaren.fi sker från ett 4G-nät.
5G-förbindelser använder delar av 4G-nät. Därför kan nätets tolkning vara svårt. Till exempel enhetens eller någon annan applikations nätverksinformation anger inte nödvändigtvis rakt vilket nät som används för just dataöverföring vid tidpunkten i fråga och vilket nät som applikationen Bitmätaren.fi använder i sin mätning.
För att tjänsten ska beskriva kvaliteten på din internetanslutning så tillförlitligt som möjligt ska du installera de senaste operativsystem-, webbläsar- och andra programvaruuppdateringarna samt stänga övriga program och webbläsarfönster som använder anslutningen innan du använder tjänsten. På så sätt används anslutningen som mäts endast av tjänsten Bitmätaren.fi. Om anslutningen samtidigt används för andra tjänster eller till exempel för att ladda ner uppdateringar, kan resultaten som berättar om internetanslutningens kvalitet förvrängas.
Var uppmärksam på vilken internetanslutning du mäter. Mobila enheter ansluts i allmänhet automatiskt till (hemmets) WLAN-nätverk, om ett sådant är tillgängligt. I annat fall använder de mobilnät.
För att mäta internetanslutningen skickar och mottar applikationen Bitmätaren.fi stora datamängder som är direkt jämförbara med den uppmätta hastigheten. En mätning med anslutningshastigheten 100 Mbit/s förbrukar exempelvis ungefär 100 megabyte i genomsnitt. Dataöverföringen kan också innebära att batteriet laddas ur snabbare än vid normal användning.
Det är bra att tänka på att mätresultatens exakthet kan försämras något när man mäter mycket snabba anslutningshastigheter (1 Gbit/s).
Mätningar som du gjort via webbläsargränssnittet kan raderas med knappen ”töm historik”. Mäthistoriken raderas i regel också då du rensar webbläsarhistoriken, kakorna och cacheminnet via webbläsarens inställningar.
Mätresultaten sparas i det lokala webbläsarspecifika lagringsutrymmet i den webbläsare som använts i mätningen. Om du använder tjänsten Bitmätaren.fi i två olika webbläsare (t.ex. Chrome och Edge), visar tjänsten bara de mätningar som gjorts i den aktuella webbläsaren.
Om du har ändrat fontstorleken på enhetens skärm eller använder en zoomad vy, kan texterna i tjänsten på vissa sidor synas endast delvis. Tjänsten fungerar ändå normalt och resultaten är tillförlitliga.
IP-adressen för den apparat som används för kvalitetsundersökningen kan ändras under undersökningen. En sådan situation uppstår exempelvis när apparaten övergår till att använda en trådlös anslutning (WLAN/WiFi) i stället för en fast anslutning. Eftersom en kvalitetsundersökning endast kan göras från en fast anslutning, avbryts kvalitetsundersökningen om IP-adressen ändras och måste göras om från början. Vid en kvalitetsundersökning måste mätningarna göras via en och samma fasta anslutning under hela mätningsperioden.
Kvalitetsundersökningen kan avbrytas om du öppnar ett annat webbläsarfönster. Även störningar i anslutningen som mäts kan leda till att undersökningen avbryts.
Se till att apparaten som du använder för undersökningen inte låser sig eller går i viloläge under undersökningen. Vi rekommenderar att du avinstallerar dessa under den tid kvalitetsundersökningen pågår.
Traficom fortsätter att utveckla tjänsten och tar gärna emot utvecklingsförslag och annan respons. Du kan skicka förslag och respons med responsformuläret (Extern länk) eller ringa vår telefontjänst på nummer 0295 345 610. Telefontjänsten är öppen vardagar kl. 9–15.